4x5_Smaakmakers3_kopie.jpg

“De eenheid en verbroedering die we tijdens het carnavalsfeest meemaken, hoeft zich niet te beperken tot die vijf dagen per jaar.”


Pim van Ginneken
Medeoprichter Baronie TV en Bredase persoonlijkheid

Sluiten

Wanneer je uit Breda komt, is de kans groot dat de naam Pim van Ginneken je bekend in de oren klinkt. Pim heeft gedurende zijn carrière als radiopresentator en televisiemaker degenen die jaar na jaar een onvergetelijk carnavalsfeest neerzetten, in de schijnwerpers gezet. Of het nu ging om wagenbouwers of muzikanten, Pim bracht carnaval jarenlang rechtstreeks naar de woonkamers via Baronie TV. Daarnaast koestert hij een diepe liefde voor muziek, zowel voor als achter de schermen. Met liedjes gewijd aan de Slotjesbrug en het bruisende Breda, deelt hij zijn passie voor de stad. Pim ademt Breda en is altijd bereid om zijn steentje bij te dragen.

Pim en carnaval
Wie het over carnaval heeft, zal ongetwijfeld ook Pim noemen. Als medeoprichter van Baronie TV en vroeger als vrijwilliger bij het rolstoelencarnaval heeft hij een stempel gedrukt op het carnavalsfeest in Breda. We vroegen aan hem wat carnaval voor hem betekent. “Carnaval is een volks- en verbroederingsfeest. Tijdens carnaval kunnen veel mensen zijn wie ze normaal niet kunnen zijn. Daarnaast zie je dat er ontzettend veel creativiteit bij komt kijken. Anderzijds zie je mensen die puur genieten van wat er zich in die week in de stad afspeelt. Iedereen is welkom, vooral bij het Bredase carnavalsfeest.”

Baronie TV
Dat Pim en carnaval met elkaar verbonden zijn, is wel duidelijk. Jarenlang zette hij zich in voor Baronie TV, dé lokale carnavalszender van Breda. Daarvóór was Pim al erg actief in het carnaval. Hij maakte radio vanaf het podium van het toenmalige Turfschip. Daar ontstond ook het idee om de zogenaamde ‘kijkradio’ te starten. Pim legt uit: “Voor ons was het altijd heel leuk om het radioprogramma vanaf Het Turfschip te maken. We vonden het zonde dat mensen niet konden zien wat er zich daar allemaal afspeelde tijdens carnaval. Ik besloot om gewoon een keer mijn videocamera mee te nemen en het programma te filmen. Dat bleek toen ik de beelden bekeek erg leuk te zijn. Ik stelde het idee voor aan mijn goede vriend Jac Zom en zo besloten we om samen Baronie TV te starten. Dat deden we in het begin met huis-, tuin- en keukenapparatuur”, vertelt Pim lachend. “Computer- en tv-schermen werden een regie set en de partij die gratis pizza’s kwam bezorgen mocht in beeld om reclame te maken. Zo gingen we in het begin te werk.”

Met wat passen en meten groeide Baronie TV uit tot een waar begrip in Breda. Ieder jaar zetten 100 vrijwilligers zich in om carnaval bij de mensen thuis te brengen.

BDD_SMAAKMAKERS23_PIM_aangepast-1 kopie.jpg

Swim to Fight Cancer
Wanneer het carnavalsseizoen voorbij is, houdt Pim zich bezig met allerlei andere initiatieven. Zo is hij ook presentator en interviewer bij Swim to Fight Cancer. Pim vertelt over zijn drive en betrokkenheid bij dit evenement. “Ik vind ouder worden echt geen straf. Je merkt alleen wel dat er zó veel mensen om je heen overlijden aan de ziekte. Hier in Breda hebben een aantal enthousiaste mensen van dit landelijke initiatief een topevenement neergezet in de stad. Ik werd door BredaNu gevraagd om verslag te doen van de mensen die hiervoor aan het trainen waren. Ik werd meteen geraakt door alle verschillende verhalen die de mensen vertelden over hun ervaring met deze verschrikkelijke ziekte. Niets menselijks is mij vreemd. Het is ongelofelijk wat mensen met hart en ziel voor elkaar kunnen betekenen.”

4x5_Smaakmakers2 kopie.jpg

Breda als een bruisende eenheid
Breda heeft een permanente plek in Pims hart en dat zal niet veranderen. We vragen hem hoe hij Breda het liefst over 20 jaar ziet. “Ik hoop dat Breda nóg meer een bruisende eenheid wordt. We zijn gastvrij genoeg om dat te laten lukken.  De eenheid en verbroedering die we tijdens het carnavalsfeest meemaken, hoeft zich niet te beperken tot die vijf dagen per jaar.”

Pim is Smaakmaker van Breda. Smaakmakers geven kleur en smaak aan de stad en dragen ieder op hun eigen manier bij aan het unieke karakter van Breda.

Andere Smaakmakers

Lucienda Dap

Oprichter Het Activeringshuis

BDD_lucienda_ingezoomd_website.jpg

"Ik wil Bredase jongeren helpen met het vinden van hun passie"

Lucienda Dap
Oprichter Het Activeringshuis

Bekijk smaakmaker

Lidwien Hupkens

Creatief directeur bij Stroom Events

Lidwien_Smaakmaker_4x53.jpg

“Als je samen iets maakt, komt er een kracht vrij die mensen verbindt.”

Lidwien Hupkens
Creatief directeur bij Stroom Events

Bekijk smaakmaker

Pien Rosmalen

Zelfstandig journalist, presentator en communicatieadviseur

Pien_ingezoomd-website.jpg

"Ik word gelukkig als mensen met minder kansen hun talent ontdekken"

Pien Rosmalen
Zelfstandig journalist, presentator en communicatieadviseur

Bekijk smaakmaker

Steven van Batenburg

Oprichter ViaJou en een geboren verbinder

Steven_Smaakmaker_4x53_1_kopie.jpg

"Ik vind het leuk om te ontdekken wat mensen in beweging brengt en daar de juiste verbinding in te maken."

Steven van Batenburg
Oprichter ViaJou en een geboren verbinder

Bekijk smaakmaker

Voeg jouw eigen Bredase Smaakmaker toe!

Ken jij (of ben jij) een Bredanaar met een bijzonder verhaal? Vertel het ons!

Smaakmaker toevoegen