TB_ingezoomd_website.jpg

“Steeds als we mensen uit de brand helpen, zijn ze zo dankbaar”


Thibaud van der Steen en Frank Haagen
Oprichters Breda Maakt Mij Blij

Sluiten

Door de coronacrisis belandden er heel veel producten, zoals bloemen, asperges en kaas, in de container. Thibaud van der Steen en Frank Haagen twijfelden geen moment en kwamen in actie met Breda Maakt Mij Blij. Door deze Bredase organisatie zijn er al talloze producten gered. “Het is toch doodzonde als al die prachtige producten door de shredder moeten? Bovendien kunnen we met onze reddingsacties de ondernemer én de klant blij maken.”

“Het was maart 2020. De coronapandemie was een maand aan de gang en ik had geen werk met mijn evenementenbureau”, vertelt Frank. Toen kreeg hij een berichtje van zijn studievriend Thibaud. Hij had in Amsterdam een actie gezien van een tulpenboer die zijn tulpen niet kon verkopen, omdat de export stil lag door covid. “Anders moesten de tulpen door de shredder. Doodzonde toch?”, vult Thibaud aan. “Kunnen we dit ook niet in Breda doen? Hier speelt vast hetzelfde probleem.” En zo geschiedde. Voor ze het wisten stonden ze met een kraampje met pioenrozen en tulpen aan de Speelhuislaan.

Verbindingen brengen
Inmiddels hebben ze met hun platform Breda Maakt Mij Blij al tientallen acties opgetuigd met ondernemers uit Breda en omgeving. Zo redden ze 10.000 liter bier van de Bredase brouwerij Frontaal, 15.000 kilo kaas van de monniken en zorgden ze ervoor dat boer Theo toch 300.000 gladiolen verkocht toen de Nijmeegse Vierdaagse niet doorging. “Een andere bijzondere actie was de tulpenactie voor de medewerkers uit het Amphia ziekenhuis”, vertelt Thibaud. “Boer Jos kon zijn tulpen niet verkopen, dus konden Bredanaars bij ons een bos tulpen kopen voor zichzelf, óf doneren aan het Bredase zorgpersoneel. Zo bijzonder om te zien dat er zoveel Bredanaars in actie kwamen!”

Frank voegt er meteen aan toe: “Of toen Bredanaars bossen zonnebloemen konden doneren aan eenzame ouderen. Door corona waren bejaardentehuizen dicht en ouderen konden geen bezoek ontvangen. Iedereen was blij: de boer omdat hij toch zijn zonnebloemen kon verkopen, de mensen die een bos kochten omdat ze iets goeds konden betekenen voor de medemens, de eenzame ouderen werden opgefleurd en wij ook, omdat we alles konden faciliteren en iedereen aan elkaar konden verbinden. Vier keer blij, een win-win-win-winsituatie dus.”

Kippenvelmoment
Ook de zusters van het Sint Catharinadal in Oosterhout zaten opgescheept met een overschot: 20.000 flessen wijn uit hun wijngaard. “We maakten een video en binnen vijf dagen waren alle flessen wijn verkocht. De actie werd landelijk opgepikt door de grote media en het ging echt als een trein”, vertelt Thibaud. Of alles gesmeerd liep? Zeker niet. “Door een steekproef te doen bij de bestellingen, kwamen we erachter dat dozen verkeerd waren geadresseerd. Gelukkig kwamen we er op tijd achter. We hebben daarna de hele nacht doorgewerkt om er alsnog voor te zorgen dat alle labels op de juiste dozen terecht kwamen. Gelukkig heeft niemand hier iets van gemerkt, behalve wij”, lacht hij.

“De zusters zijn tot op de dag van vandaag extreem dankbaar”, vertelt Frank. “We werden na de actie nog een keer uitgenodigd voor een lunch bij de wijngaard, en daar gaf een van de zusters een speech om ons te bedanken. Daar kreeg ik echt kippenvel van. Toen keken we elkaar aan en beseften we dat we een concept weg hebben gezet waar we wel echt trots op mogen zijn. Steeds als we mensen uit de brand helpen, zijn ze zo dankbaar.”

Reddingsacties
Het was helemaal niet de intentie van Thibaud en Frank om hier een bedrijf mee te beginnen. “We zagen problemen bij ondernemers en we wilden hen helpen en een positief geluid brengen in de covidperiode. Nu de wereld weer op volle toeren draait, willen we ondernemers nog steeds blijven helpen. Zo hebben we laatst een pompoenenboer geholpen met het verkopen van 10.000 kilo pompoenen, omdat deze te klein of te groot waren om aan de eisen van de supermarkten te voldoen. Te bizar voor woorden, want de kwaliteit van de pompoenen is perfect”, vertelt Thibaud. “We zijn eigenlijk moderne marktkoopmannen geworden”, grappen de vrienden.

Maatschappelijk doel
Frank en Thibaud zetten zich ook in voor verschillende Bredase maatschappelijke stichtingen. Zo werken ze sinds vorig jaar samen met Stichting Nora Werkt, een organisatie die mensen met een verstandelijke beperking werkervaring laat opdoen. “Samen ontwikkelen we kerstpakketten”, vertellen de bedenkers van Breda Maakt Mij Blij. “Hierin zitten producten van ondernemers van wie we al eerder producten hebben gered. Dit jaar werken we ook samen met Stichting Jeugd Ontbijt Breda initiatief (JOBi). In Breda gaan dagelijks meer dan 200 kinderen zonder ontbijt naar school, omdat hun ouders de middelen hier niet voor hebben. Deze stichting zet zich in dat kinderen toch te voorzien van een ontbijt. Als je een kerstpakket bestelt, gaat er een bedrag naar JOBi.”

Thibaud en Frank zijn Smaakmakers van Breda. Smaakmakers geven kleur en smaak aan de stad en dragen ieder op hun eigen manier bij aan het unieke karakter van Breda.

Frank en Thibaud zijn net als basilicum: het zonnetje in huis. Ze zijn voor niemand een vreemde en maken graag een praatje. Iedereen wordt vrolijk van ze en daar krijgen zij juist weer energie van om mensen verder te motiveren. Of eigenlijk eerder te betoveren...

Andere Smaakmakers

Pim van Ginneken

Medeoprichter Baronie TV en Bredase persoonlijkheid

4x5_Smaakmakers3_kopie.jpg

“De eenheid en verbroedering die we tijdens het carnavalsfeest meemaken, hoeft zich niet te beperken tot die vijf dagen per jaar.”

Pim van Ginneken
Medeoprichter Baronie TV en Bredase persoonlijkheid

Bekijk smaakmaker

Rene Oomen

Radio- en documentairemaker

BDD_jeroen_ingezoomd_website.jpg

"Ik wil kunst en cultuur in Breda de aandacht geven die het verdient"

Rene Oomen
Radio- en documentairemaker

Bekijk smaakmaker

Pien Rosmalen

Zelfstandig journalist, presentator en communicatieadviseur

Pien_ingezoomd-website.jpg

"Ik word gelukkig als mensen met minder kansen hun talent ontdekken"

Pien Rosmalen
Zelfstandig journalist, presentator en communicatieadviseur

Bekijk smaakmaker

Niels de Beer

Sociaal Ondernemer bij One Big Smile & Stichting NAC Maatschappelijk

Niels_Smaakmaker_4x53.jpg

“Impact maken begint bij het in contact komen met mensen en elkaar leren begrijpen.”

Niels de Beer
Sociaal Ondernemer bij One Big Smile en Stichting NAC Maatschappelijk

Bekijk smaakmaker

Voeg jouw eigen Bredase Smaakmaker toe!

Ken jij (of ben jij) een Bredanaar met een bijzonder verhaal? Vertel het ons!

Smaakmaker toevoegen