Smaakmakers_campagnephotography_web-23.jpg

"Ik voel mij soms net Sinterklaas, maar dan het hele jaar door"


Rombout Kerremans
Directeur bij Stichting Betrokken Ondernemers Breda

Sluiten

“Hoe mijn week eruitzag? Komt ie. Ik was organisator van het dreggen van de singels hier in Breda. Honderd directeuren van onze partnerbedrijven haalden fietsen en andere troep uit het water. De volgende ochtend was ik bij Koninklijke Visio de Blauwe Kamer, een woonlocatie voor mensen met een visuele en verstandelijke beperking. Medewerkers van Hitachi draaiden daar een dag mee en deden allerhande kluswerkzaamheden. Dezelfde avond was ik bij NAC met dertig oudere bewoners van vijf zorgingsinstellingen. Oh ja, ik was ook nog bij Surplus Elisabeth waar de chef-kok en de food and beverage manager een driegangenlunch voor veertig dementerende ouderen verzorgden. En weer een dag later hadden we speeddates tussen ondernemers en gedetineerden in jeugdgevangenis Den Heyacker. Weet je, ik voel me soms net Sinterklaas, maar dan het hele jaar door.”

 

Rombout Kerremans heeft het druk. Druk met alle initiatieven die voortkomen uit ‘Stichting Betrokken Ondernemers Samen voor Breda’ waar hij directeur van is. Deze stichting wil een beweging creëren waarin professionals hun talent, kennis, hart of handen inzetten voor maatschappelijke organisaties in Breda. “Wat dat concreet betekent? Maatschappelijke organisaties hebben het niet altijd makkelijk. Wij vragen bedrijven hen te helpen. Waarom? Nou, om de samenleving hechter en wat mooier te maken. En er zijn gelukkig bedrijven in Breda en omgeving die hun maatschappelijke betrokkenheid tonen, die meer doen dan alleen winst maken, maar ook iets willen teruggeven aan hun wijk, stad of de maatschappij. Steeds meer zelfs. We vragen hen overigens niet om geld te geven aan die maatschappelijke instellingen, het gaat met gesloten beurs. Maar denk bijvoorbeeld aan een maatschappelijke organisatie die juridisch advies nodig heeft. Een advocatenkantoor kan hen helpen zonder daar iets voor in rekening te brengen.”

 

Stichting Betrokken Ondernemers Samen voor Breda is een initiatief van NAC, de gemeente, VNO-NCW en de Rabobank Breda en kent inmiddels 130 partners. Een of meerdere keren per jaar tonen die partners hun maatschappelijke betrokkenheid. “In totaal meer dan 500 keer per jaar komen medewerkers van onze partners in de benen voor de maatschappelijke organisaties. Ook organiseren we zogenaamde Meet & Match-bijeenkomsten waarbij maatschappelijke organisaties hun wensen bekend maken en de partners kunnen aangeven welk initiatief ze willen steunen. Weet je, we weten van medewerkers van onze partners dat ze het heel belangrijk vinden om zich een paar keer per jaar in te zetten voor een maatschappelijk doel. Het is goed voor teambuilding en zingeving. Daarbij is het ook gewoon goed voor het imago van een bedrijf.”

“Er zijn zoveel mooie initiatieven te noemen. Ik denk zelf nog vaak terug aan die keer dat medewerkers van 35 bedrijven de Voedselbank hielpen met het maken van een ontvangstruimte. Ze knapten een loze ruimte op zodat Bredanaars die een pakket komen halen niet meer buiten, in weer en wind, hoeven te wachten.” Persoonlijk wil Rombout nog wel even doorgaan met zijn functie. Hij gaat elke dag met veel plezier naar zijn werk en geniet van de bedrijven die het verschil maken. Een ambitie voor de stichting heeft hij ook: “Ik hoop dat we de stichting over een paar jaar kunnen opheffen. Dat zou immers betekenen dat maatschappelijke betrokkenheid een vanzelfsprekendheid is geworden.”

Bekijk video

Andere Smaakmakers

Lieke Kuijper & Eline Kouwenberg

Oprichters Stichting BO Breda

Smaakmakers_campagnephotography_web-27.jpg

"Voel, omarm en vier je identiteit. Iedereen moet mee kunnen"

Lieke Kuijper en Eline Kouwenberg
Oprichters Stichting BO Breda

Bekijk smaakmaker

Maan Peters

Initiatiefnemer van Wonen met Gemak

Smaakmakers_campagnephotography_web-15.jpg

"Een slimme senior is op zijn toekomst voorbereid"

Maan Peters
Initiatiefnemer van Wonen met Gemak

Bekijk smaakmaker

Geert Siefken

Relatiemanager bij ABAB en vrijwilliger bij het Sacramentskoor

Smaakmakers_campagnephotography_web-9.jpg

"Zet af en toe je ego opzij voor het gemeenschappelijk belang"

Geert Siefken
Relatiemanager bij ABAB en vrijwilliger bij het Sacramentskoor

Bekijk smaakmaker

Lianne Knobel

Accountmanager Nieuwe Veste

Smaakmakers_campagnephotography_web-5.jpg

"Het maakt me trots dat laaggeletterdheid nu echt op de agenda staat."

Lianne Knobel
Accountmanager Nieuwe Veste

Bekijk smaakmaker

Voeg jouw eigen Bredase Smaakmaker toe!

Ken jij (of ben jij) een Bredanaar met een bijzonder verhaal? Vertel het ons!

Smaakmaker toevoegen