Smaakmakers_campagnephotography_web-9.jpg

"Zet af en toe je ego opzij voor het gemeenschappelijk belang"


Geert Siefken
Relatiemanager bij ABAB en vrijwilliger bij het Sacramentskoor

Sluiten

Geert Siefken is relatiemanager bij ABAB accountants en adviseurs. En daar heeft hij wel een heel bijzondere klantportefeuille. “Stichtingen, musea, welzijnsorganisaties, cultuurinstellingen, organisatoren van festivals, noem maar op.  Zeg maar alle organisaties die ten doel hebben de wereld mooier te maken.” Geert helpt hen op allerlei manieren, maar vooral met ‘zakelijke tips in de bedrijfsvoering’. Zelf is Geert ook actief binnen een aantal stichtingen. Zo is hij actief betrokken bij netwerk de VOC, waarbij Bredase ondernemers elkaar kunnen ontmoeten tijdens diverse evenementen. En hij is lid van het Sacramentskoor, het nog enige traditionele heren-/jongenskoor in het zuiden van Nederland. “Het zal met mijn opvoeding te maken hebben en met mijn normen en waarden, maar ik vind het belangrijk dat je zo nu en dan je ego aan de kant zet en je inzet voor het gemeenschappelijk belang. Ik zeg wel eens: je mag van alles wat vinden, maar wat ga je er zelf aan doen?”

 

Achttien jaar was hij. Toen organiseerde Geert al een muziekfestival om het jongenskoor en hun repetitieruimte (de Sacramentskerk, red.) te behouden. Veertig koren deden mee, maar ook BN’ers zoals Ernst Daniel Smid en Marco Bakker. “Ik ben vanaf mijn 7e lid van het Sacramentskoor en het gaat me enorm aan het hart. Het koor heeft mij echt gevormd. Ik heb dyslexie en leerde er beter en sneller te lezen. Ook deed ik er mijn eerste podiumervaring op. Het koor bestaat inmiddels 92 jaar en is echt de Champions League onder de koren. Toen het in haar voortbestaan werd bedreigd, bedacht ik samen met Ruben Grauw een festival waar 2.000 minuten achtereen werd gezongen. Het festival dat vooral ten doel had publieke aandacht te vestigen op het belang van het koor, bleek een groot succes en kreeg landelijke media-aandacht.”

 

Als relatiemanager bij ABAB staat Geert veel instellingen bij. “Mijn belangrijkste hulp? Heel simpel. Ik stel hen constant de vraag: Wat kost ’t en wat levert ’t op? Kijk, het is echt een nichebranche waar veel gebeurt op basis van vertrouwen. Ik zie veel bevlogenheid en deskundigheid bij dit soort organisaties, maar ze zijn niet altijd zakelijk. Ik kom van alles tegen. Een festival kun je echt alleen organiseren als je vooraf al rekening houdt met de vergunningsaanvraag. Of dat bestuurslid die een dure laptop kocht, daags nadat de stichting waar hij actief voor is een subsidie van 25.000 euro kreeg. Of die stichting die subsidie kreeg op basis van een plan. Toen ze die subsidie eenmaal binnen hadden, gooiden ze het hele plan om. Zo werkt het natuurlijk niet. Gelukkig zijn het uitzonderingen, maar het gebeurt. Ik kan in ieder geval snel meerwaarde bieden voor deze organisaties. Er zijn ook zo veel overheidsregeltjes en uitzonderingen op het verantwoorden van publieke gelden. Tips in de bedrijfsvoering over bijvoorbeeld Btw-teruggaaf, scholing, uitzonderingen voor de zorgsector, bestuursmodellen et cetera zijn voor dit type organisaties heel erg welkom.”

“Wat ik zelf bijzonder vind, is dat ik in mijn functie ook congregaties mag bijstaan. Ik zeg wel eens gekscherend: als de congregaties er niet zouden zijn, dan was er nooit een Breda geweest. Kijk bijvoorbeeld eens naar hun inzet voor scholen en alle verzorgende en verplegende instellingen. Het zijn zulke mooie, pure organisaties.”

Bekijk video

Andere Smaakmakers

Pim van Ginneken

Medeoprichter Baronie TV en Bredase persoonlijkheid

4x5_Smaakmakers3_kopie.jpg

“De eenheid en verbroedering die we tijdens het carnavalsfeest meemaken, hoeft zich niet te beperken tot die vijf dagen per jaar.”

Pim van Ginneken
Medeoprichter Baronie TV en Bredase persoonlijkheid

Bekijk smaakmaker

Lidwien Hupkens

Creatief directeur bij Stroom Events

Lidwien_Smaakmaker_4x53.jpg

“Als je samen iets maakt, komt er een kracht vrij die mensen verbindt.”

Lidwien Hupkens
Creatief directeur bij Stroom Events

Bekijk smaakmaker

Niels de Beer

Sociaal Ondernemer bij One Big Smile & Stichting NAC Maatschappelijk

Niels_Smaakmaker_4x53.jpg

“Impact maken begint bij het in contact komen met mensen en elkaar leren begrijpen.”

Niels de Beer
Sociaal Ondernemer bij One Big Smile en Stichting NAC Maatschappelijk

Bekijk smaakmaker

Jeroen van Eggermond

Oprichter Skatepark Pier15

BDD_jeroen_ingezoomd_website.jpg

“Ik hou ervan om plekken te creeren waar mensen samen kunnen komen”

Jeroen van Eggermond
Oprichter Skatepark Pier15

Bekijk smaakmaker

Voeg jouw eigen Bredase Smaakmaker toe!

Ken jij (of ben jij) een Bredanaar met een bijzonder verhaal? Vertel het ons!

Smaakmaker toevoegen