Smaakmakers_campagnephotography_web-8.jpg

"Verdiep je in het verleden van Breda en je gaat de stad echt beter begrijpen"


Barbara Putters
Directeur Breda Promotions

Sluiten

Barbara Putters startte 27 jaar geleden met Breda Promotions. De VVV van Breda waar ze destijds werkte, vertelde naar haar idee niet het volledige verhaal van Breda. Inmiddels werkt ze nauw samen met het huidige Citymarketing Breda en verdiept ze zich nog bijna dagelijks in de geschiedenis van de stad: “Als je Breda echt beter wilt begrijpen, moet je jezelf wel verdiepen in onze mooie geschiedenis, tradities en rituelen.”

 

“Wat ik zo wonderlijk vond toen ik destijds bij de VVV werkte, is dat we telkens het vaste rondje liepen. Kwam je als bezoeker naar Breda, dan wezen we je op het Kasteel van Breda, het Begijnhof en de Grote Kerk. Nooit was er aandacht voor die andere mooie plekken in de stad zoals de Lutherse Kerk of de Sint-Antoniuskathedraal. Ook vond ik dat we veel meer moesten aansluiten bij het Brabantse verhaal. Laat ze in Holland maar lekker hun eigen verhaal vertellen, dacht ik. Wij staan met Brabant en met Breda in een mooie bourgondische traditie, verbonden met onze zuiderburen. Ik denk dat we er met Breda Promotions goed in geslaagd zijn om dat voor het voetlicht te brengen.”

 

Bij en voor Breda Promotions werken inmiddels bijna 30 mensen die allemaal begaan zijn met de stad. Om het Bredase verhaal goed neer te zetten en onder meer interessante tours door de stad te organiseren, verdiept Barbara zich bijna dagelijks in de geschiedenis van Breda. “Ja, in het verleden, maar ook het heden en de toekomst van de stad. Ik ben naast historicus ook een soort trendwatcher, haha! Ik kan heel veel initiatieven van onze organisaties noemen, zoals ons onderzoek naar de achtergrond van de vele verstandshuwelijken die in Breda gesloten zijn, de invloed van vrouwen op het werk van Vincent van Gogh of onze 4.000 stappen route Foods & Boots. Maar een initiatief waar het belang van onderzoek het duidelijkst naar voren komt, is bij de ontwikkeling van onze tour ‘Hip Ambacht’. Met de vestiging van edellieden in de 15e eeuw kwamen er ook veel ambachtslieden naar de stad. Dat verhaal wilden we graag vertellen, maar dan ook aan de hand van ambachten die Breda nu rijk is. Juist in een periode dat elke binnenstad wordt gedomineerd door de standaard winkelketens en oppervlakkigheid, willen we de rijkheid aan ambachten en de innovatiekracht van jonge Bredase ondernemers laten zien. En dat wordt enorm gewaardeerd. De Hip Ambacht route heeft in 2013 de eerste Brabantse Erfgoedprijs in ontvangst mogen nemen.”

“Ik kan oprecht zeggen dat ik gek ben op Breda. Breda heeft echt alles. Breda heeft rijkdom gekend toen de Nassau’s hier gevestigd waren, verviel in armoe en werd een garnizoensstad. Breda bloeide weer op tijdens de industriële revolutie met bedrijven als Hero en Kwatta en is nu een stad waar het heerlijk toeven is. Ik waardeer Breda vooral om de menselijke maat: een bourgondische stad met allure. Maar, ik ben ook kritisch. Ik vind dat we ons veel meer als zodanig moeten presenteren aan toekomstige bezoekers. We moeten grootser naar buiten want er is zoveel moois te zien. Hoe we dat het beste kunnen doen? Door samen te werken.Er zijn gelukkig veel goede stichtingen, verenigingen en organisaties in Breda die hart hebben voor het cultureel erfgoed van de stad. Mijn oproep is om vooral samen te werken en te durven delen. Er is nog genoeg te ontdekken, te onderzoeken en te vertellen.”

Bekijk video

Andere Smaakmakers

Ahmad Sherih

Oprichter van Hello Breda en eigenaar van ASH Consult

Smaakmakers_campagnephotography_web-14.jpg

"Beste nieuwkomer: Durf actief te zijn!"

Ahmad Sherih
Oprichter van Hello Breda en eigenaar van ASH Consult

Bekijk smaakmaker

Lieke Kuijper & Eline Kouwenberg

Oprichters Stichting BO Breda

Smaakmakers_campagnephotography_web-27.jpg

"Voel, omarm en vier je identiteit. Iedereen moet mee kunnen"

Lieke Kuijper en Eline Kouwenberg
Oprichters Stichting BO Breda

Bekijk smaakmaker

Martijn Meeuwissen

Vicevoorzitter Dorpsplatform Prinsenbeek

Smaakmakers_campagnephotography_web-6.jpg

"Bredanaars willen vooruit, maar wel op een gezellige manier"

Martijn Meeuwissen
Vicevoorzitter Dorpsplatform Prinsenbeek

Bekijk smaakmaker

Dennis Elbers

Oprichter Blind Walls Gallery en Graphic Matters

Smaakmakers_campagnephotography_web-21.jpg

"De hele stad als expositieruimte"

Dennis Elbers
Oprichter Blind Walls Gallery en Graphic Matters

Bekijk smaakmaker

Voeg jouw eigen Bredase Smaakmaker toe!

Ken jij (of ben jij) een Bredanaar met een bijzonder verhaal? Vertel het ons!

Smaakmaker toevoegen